Losse thee

31 Jan

Ik zag het altijd voorbij komen, losse thee die je zelf met een thee ei of zelf in een zakje moet doen voordat je het kan gebruiken. Het zag er altijd lekker uit maar hoe het zou smaken dat wist ik niet.
Sinds ik de aflevering van de keuringsdienst van waarde had gezien was ik eigenlijk wel geschrokken, ik vond het ronduit belachelijk dat er zomaar zonder het te vermelden suiker is toegevoegd aan thee onder het mom aroma. Denk je gezond bezig te zijn, drink je gewoon koppen suiker! (De link naar de desbetreffende aflevering)

Klik verder als je wilt lezen wat mijn bevindingen van de losse thee was.

Aangezien in het weekend in Deventer was besloot ik daar even de stad in te gaan om te kijken of ze ergens losse thee verkochten. Deventer is een leuke stad met veel kleine boetiekjes en speciale winkeltjes. Zo kwam ik bij een winkeltje waar ze vele soorten losse thee en koffie verkochten. Ik was echt super geholpen en liep naar buiten met 2 verschillende soorten thee. 1 zakje kaneelthee (100 gram) en een zakje groene thee (50 gram) met verschillende soorten bloemen erin. Beide theeën roken erg sterk maar dan op een natuurlijke manier, zo rook de kaneelthee echt goed naar kaneel en de groene thee heel lekker bloemig. Verder nam ik nog een pakje met losse zakjes mee om de thee in te stoppen, dit leek me praktischer dan een thee ei maar die ga ik denk ik ook wel eens proberen. Je weet maar nooit of het toch wel praktisch is.



Zo ziet een een zakje eruit, het zijn gewoon dunne zakjes van hetzelfde materiaal waarvan de zakjes in de winkel ook zijn gemaakt. Er zit een grote opening aan een van de kanten waarin je de thee kan stoppen. Dit vouw je dicht, ik doe er meestal een nietje doorheen zodat je het hele zakje in de mok kan doen maar in principe hoef je het niet perse dicht te maken. Echter moet je dan het zakje op een of andere manier vast weten te houden, zodat de thee niet in het water terechtkomt. In plaats van de zakjes kun je ook een thee ei ervoor gebruiken en als het goed is zijn er ook theepotten met een soort van filter. Dus er is genoeg te vinden om losse thee mee te kunnen zetten.

Zo ziet het eruit, het zijn echt gedroogde blaadjes in tegenstelling tot de vergruisde theebladen die je in de supermarkt koopt.

Prijs
In totaal was ik voor alles €7 kwijt, waarvan de zakjes het duurste waren die waren namelijk zo rond de €3,50. De prijs voor de thee viel me daarom eigenlijk best wel mee vooral omdat met deze hoeveelheid je heel veel bakken/potten kan zetten. Je hebt immers maar ongeveer een theelepeltje nodig per zakje om er een paar koppen thee mee te zetten. Ik heb geen ervaring met een pot thee maar ik verwacht dat je dan net wat meer thee in het zakje zou moeten doen.

De smaak
Ik was verast, beide soorten waren erg lekker. Met name de kaneelthee smaakte echt goed naar kaneel en het fijne is dat ik nu dus wel zeker weet dat ik echt kaneelthee aan het drinken ben en niet toevallig de smaakstoffen ofwel suiker die ze hebben toegevoegd. Als ik suiker in mijn thee wil drinken dan doe ik het zelf er wel in!
In het vervolg wil ik zeker meerdere soorten losse thee uit gaan proberen, niet alleen is het gezonder het is ook nog goedkoper, lekkerder en leuker. Tja wat wil je nog meer.

Leave a Reply

